Röviden leírva, hogy egy szakadt, rozsdás roncsból, hogy lehet, szép és megfelelően üzemelő gép, mely még egy pár évtizedig szolgálni fog.Egy ETA 1-418-as gép felújítása vázlatszerűen:
Első lépésben be kell szerezni egy alapgépet, amiből ki lehet indulni.
Alapgép:
A legcélszerűbb az internetes portálokon, és a kukák közelében, no meg persze a roncstelepen szétnézni. Ha ez a hozzávaló megvan, meg kell nézni, hogy mi hiányzik róla, mit kell pótolni, vagy cserélni, illetve milyen szépséghibái vannak. Ez az ETA a roncstelepről jött, ott sajnos a motorját már kivették, de még azt is megtaláltam a roncsok közt, de a palástja is elég sérült, a jobb oldalán pedig egy elég nagy horpadás és a kapcsolója is hibás volt.
A gépet az utolsó csavarig szét kell szedni, majd a palástjáról a festéket fémig lecsiszolni. Utána jobban láthatóak az esetleges sérülések. A nagyobb horpadásokat először ki kell fával(!) kalapálni vagy finoman kinyomni. Tökéletsere nem lehet visszahozni a lemezt, így a végén szükséges kittelni is.
Az apróbb és/vagy nem kikapalpálható horpadásokat egyből kittelni kell. Általában a festékboltban kapható ,,Javítótapasz" elnevezésű, tubusos kittet lehet a legjobban erre a célra használni, s, még az ára is a földön jár. Felesleges arra rámenni, hogy egy rétegből szépen meg lehet csinálni. A lényeg, hogy több vékony réteget kell felvinni a fémre. Ezen az ETA-n 4 vékony réteg van. Csak azután csiszolható, és azután vihető fel újabb réteg, miután az előző megszáradt!
Minden réteg után csiszolópapírral át kell csiszolni a felületet! A következő réteg felvitele előtt hígítós ronggyal átt kell törölni a kittelendő részt! A legeslegutolsó réteget-amire már több réteg nem kerül-1000-es vizes csiszolópapírral kell átcsiszolni, így az esetleges apró karcolások is eltűnnek.
Majd utánna az egész palástot áttörölni a hígítós textillel, hogy nem maradjon szennyeződés és zsír a felületén.
A festést lehetőleg pormentes helyen végezzük! A zománc festékekkel lehet a legmegfelelőbben festeni ezeket! A fújós SPRAY-ket semmi esetre sem ajánlom!! A festést is úgy kell elvégezni mint a kittelést, több vékony réteget kell felvinni.
1. réteg:
Az első réteg általában nem nagyon takar, mert az alapozónak felel meg. A 2. és 3. réteg után már kezd látszódni, milyen színű is lesz valójában a gépünk. Itt is érvényes az a szabály, hogy csak azután lehet a követhető réteget felvinni, ha az előző réteg teljesen megszáradt.
2. réteg:
3. (utolsó) réteg:
Most, hogy a palást felújítása kész, lehet foglalkozni a műanyag részekkel, és egyéb alkatrészeivel. Ennek a gépnek sajnos a roncstelepen eléggé lestrapálták a műanyag részeit, sőt, néhol még el is törték, de sebaj, meg lehet javítani. Ahol a műanyag alakja is elváltozott ott gyertya lángja felett, óvatosan, nem beletartva a lángba(!) vissza lehet a helyére kényszeríteni a műanyagot. Utánna az esetleges repedéseket pillanatragsztóval meg kell ragasztani. Ahol még vannak hibák, nagyobb karcok a műanyagba, esetleg néhol a műanyag is ,,horpadt" ott kell megint alkalmazni a kittet.
A fentebb említett márkanevű egyaránt használható fémre, fára, műanyagra, és csak hígító oldja. Tehát ugyanúgy a hibákat el kell tüntetni a műanyagból is mint, a fém palástból.
Ezt is a végén vizesen csiszolni! Majd ha teljesen sima a felülete, eltüntek az egyenetlenségek, hibák akkor át kell törölgetni hígítós textillel! A festék itt is zománc alapú legyen, itt sem ajánlatos fújóst használni!
Ezt is több (2 vagy 3) rétegbe kell átkenni, majd hagyni pár napig a palásttal együtt teljesen megszilárdulni.
Most, hogy készen van a porszívónk esztétikai része, foglalkozhatunk a mechanikai részeivel is!
Ennek az ETA-nak a motorja erősen csapágyhibás volt, s már a szénkeféi is elkoptak.
De ettől függetlenül többféle meghibásodás is lehet, de ezeknek a javítása bővebben leírva a Javítások, felújítások menüpontban! Tehát a motorjában a nagy és a kis csapágyat is ki kellet cserélni és kerültek bele új szénkefék is.
De sajnos a motorháza is cserére szorult. Ennek az az oka, hogy mivel az ETA típusok műanyag motorházzal készültek, a csapágyat körülölelő ,,csapágyház" is -igaz, hogy vastagabb- de műanyagból van. Az előző tulajdonos viszont addig üzemeltette a gépet, hogy a csapágyai úgy felforrósodtak, hogy a csapágy körüli műanyagot elolvasztották, mely a csapágyat is tönkretette, valószínüleg emiatt dobták ki a gépet. De volt cseredarab, így ezt a problémát is sikerült elhárítani.
Ezután már csak a motor összeszerelése következett. Persze összeszerelés közben, a motor belsejében lerakódott piszkot is el kell távolítani, ha már felújítjuk teljesen a gépet. A gép kapcsolóját sajnos széttörték, így egy másikra kellet cserélnem, de az a probláma is megoldódott. Ezután már csak a gép összeszerelése volt hátra. Először a palástra a fontosabb alkatrészeket felcsavarozni (fogó, kerekek...stb.) majd a gépbe a motort kell beszerelni és bekötni a vezetékeket, a hálózati csatlakozó kábelt, kapcsolót és a teljesítményszabályzót, utána a legvégén szerelhető fel a gép első és hátsó lapja.Beletenni a kimosott porzsákot. Majd a hab a tortán, hogy a gépre a hálózati csatlakozót felszerelni a hálózatikábel végére.
Végeredmény:
|