Porszívóról már láthattunk teljes felújítást, most nézzük ugyanezt egy öreg mosógéppel.
Az alapgépet szintén a MÉH-telepről szereztem be, de akár az internetről is meg lehet vásárolni vagy körbekérdezni a családban van-e még valakinek.
Az alapgép egy 1982-es MINIMAT 65:
Elég lelakott állapotban, és hibásan, de előbb utóbb hibátlan és gyári lesz.
Elsőként a mosógép burkolatát távolítjuk el. Először 6 csavar kicsavarása után a hátlapot vesszük le, majd a gép elé terítve egy nagy szőnyeget a gépet az első lapjára fordítjuk, és az alaplapon található 4 paláströgzítő lemezcsavart is kicsavarjuk. A gépet ezután visszaállítjuk a kerekeire. A palást ,,leereszkedik" a földre, majd kissé széthúzva egyszerűen előrefele eltávolítható. Most már láthatóvá vált a mosógép belseje.
Elsőként az automatikai elemeket kell megvizsgálni, hogy látható-e rajtuk esztétikai sérülés. Ennek a gépnek a szivattyú tekercse volt leégve, ami látszott is, mivel a tekercs megfeketedett. A hibás alkatrész pótlása után próbamosást kell végeztetni a géppel. Ez azt jelenti, hogy palást nélkül 40 fokos mosásra beállítva bekapcsolni, és hagyni végigfutni a programot. Ha a készüléknek vannak még hibái, akkor azok most elő fognak jönni, mint ennek a MINIMAT-nak is, a HEO oldali szimering eresztett.
A próbamosás után a gépet teljes mértékben szét kell szedni. Célszerű a csapágyházakkal kezdeni, amiket 6+2db 10'-es csavar rögzít, plussz az ékszíjtárcsa közepén a 13'-as csavar. A hajtásoldai csapágyház csak az ékszíjtárcsával együtt távolítható el. A csapágyházak a csavarok kicsavarása után már kihúzhatóak a helyükről. Egy kicsit nehézkes folyamat, mivel az évek során rárakódott vízkő miatt szorulnak. Az ékszíjtárcsában lévő lyukba célszerű egy csavarhúzót helyezni, és finoman megütögetni, hogy könnyebben elváljon a dobtól. Ezután a vízbevezető rendszert kell eltávolítani kompletten, mely értelemszerűen adja magát, majd az automatikát kiszereleni. Ezután a fedélkeretet körben rögzítő 7'-es csavarokat kihajtani, így a fedélkeret leemelhető az üstről, majd a nyomógyűrűk eltávolítása után a mosódob kiemelhető. A fűtőszálak majd az őket helyükön tartó csavarok kivétele után az üst is kiemelhető a felépítményből.
A csapágyházak házilag felújíthatók, szétszerelés és vízkőoldóban való elmosásuk és megtisztításuk után a gyárival azonos méretű új csapágyakat kell a helyükre ütögetni finoman, majd a szimeringeket a csapágyházakba nyomni. A szimeringeket jól ki kell tölteni zsírral, mivel ez fogja meggátolni, hogy a víz átfollyon a csapágyakba.
A lábak felújítása igen egyszerű. Magát a rugós támaszt kompletten kell kiszerelni a lábnak a házából. Majd a felső végén lévő zégergyűrű levétele után darabokra szedhető. Alkatrészboltban kapható komplett, száras görgő. Ha a fékgyűrű nagyon kopott célszerű azt is kicserélni, mivel ez gátolja meg, hogy a gép centrifugálásnál erősen rázkódjon és a földhöz verje magát.
A gép midnen alkatrészét el kell mosni vízkőoldóban! Egy ilyen elmosás után az alkatrészek olyanok lesznek, mintha újak lennének. A fűtőszálakat is bele kell állítani vízkőoldós üvegbe, és a fűtőszáltömítéseket is ki kell cserélni újakra!
A szivattyú is felújítható, először is darabokra kell szedni, minden vízzel érintkező alkatrészét alaposan el kell mosni vízkőoldóban, majd a forgórész szintercsapágyait újrazsírozni, hogy ne legyen sikító hangja a szivattyúnak. Új szimeringet kell venni bele, ami minimális összeg...
Ezt kettéválasztva, jól kitöltve zsírral, majd összeillesztve kell a helyére berakni és összeszerelni a szivattyút.
A gép vezérlése nem igényel különösebb törődést, ha nem volt vele probléma. Egy ecsettel a port nem árt eltávolítani az automatikai elemekről.
Ha midnen felújítható alkatrész el van mosva, ki van pucolva rendbe van téve, kezdődhet az összeszerelés...
A felújított lábakkal ellátott felépítménybe belehelyezzük a mosóüstöt, majd a fűtőszálak rögíztő csavarjait. A csavarokhoz célszerű szilikont nyomni, hogy biztosan ne eresszen. Utána a fűtőszálak a helyükre tolhatók. A megtisztított mosódobot az üstbe helyezzük és a helyükre fogatjuk a nyomógyűrűket. ezután a fedélkeret gumitömítésére szilikont nyomunk, majd az üst peremére is, ami biztos biztos.... A fedélkeretet az üstre illesztjük, majd behajtjuk a körben lévő leszorító csavarokat. Arra érdemes figyelni, hogy a kezelőszervek alatti sínek fordítva legyenek és a csavarok feje alul legyen, ez azért előnyös, hogy ha egyszer dobot kell cserélni a gépben, akkor nem kell a vezérlést is kiszerelni, és az alatta lévő csavarokat kihajtani, elég csak ,,U" alakban, és a fedélkeret felnyitható.
Most a vezérlés beszerelése következik, a programkapcsolót, választókapcsolót, vízszintszabályzót rögzítjük, és minden vezetéket a helyére illesztünk, a fűtőszálakra, a motorra a csatlakozót és a földelést, és a szivattyúra. Minden földelést a helyére kell csatlakoztatni, mert földelés nélkül életveszélyes a készülék! Végül a vízbevezető rendszert szereljük a helyére, amit előtte alaposan megtisztítottunk, elmostunk vízkőoldóban, majd a mágnesszelep vezetékeit illesztjük a helyére.
Ezzel a készülék műszakilag fel van újítva, használatra készen áll, azonban kívülről még mindig ronda, rozsdás, karcos...
Akkor következhet a külső burkolatok felújítása, ami a fedéllemezt, a palástot és a hátlapot foglalja magába. Első lépésként midnen elemről kívül-belül a régi festéket le kell maratni a kereskedelemben kapható kromofággal. Ezután láthatóvá válnak az egyes horpadások, rozsdafoltok.
A horpadásokat gumikalapáccsal ki kel kalapálni, és ,,javítótapasz"-al kijavítani, a rozsdafoltokat rozsdamaróval lekezelni, majd lecsiszolni.
A burkolatot porfeső műhelyben fényezték újra, minden elemet kívülről belülről, tartós, jó minőségű festékkel. A komplett festés ára 1.800,-Ft volt.
Majd a palástot a gépre szereljük a hátlappal együtt. A fedelet összeszereljük, majd a gépre rögzítjük a zsanérokkal. Ezzel elkészült a hibátlan gyári állapotú MINIMAT 65 mosógép:
|